Parlementaire vraag: Toegankelijkheid station Viane-Moerbeke
Vraag: Toegankelijkheid station Viane-Moerbeke (MV 11828C).
In oktober 2020 kondigde de NMBS een actieplan aan voor een betere toegankelijkheid. Op dit moment hebben nog maar 78 van de meer dan 500 stopplaatsen een perron van 76 centimeter. Tegen 2025 moet dat aantal verdubbelen tot 150, in samenwerking met infrastructuurbeheerder Infrabel. Die 150 stations zullen tegen 2025 "integraal toegankelijk" moeten zijn, wat niet alleen een perronverhoging impliceert, maar ook hellingen en liften naar elk perron, blindegeleidelijnen en eenvoudig bereikbare ticketautomaten.
De toegankelijkheid van het station Viane-Moerbeke is betreurenswaardig. Er gebeurden al meerdere ongevallen door de te lage perrons, wat het in- en uitstappen bemoeilijkt. In 2010 was er de belofte om de toegankelijkheid in dit station te verbeteren, maar vandaag is er helaas nog steeds geen verbetering.
De NMBS zou doorverwijzen naar de meerjareninvesteringsplannen van de NMBS en Infrabel.
Zal de toegankelijkheid van het station Viane-Moerbeke aangepakt worden? Zo ja, wanneer? Wat is de timing?
Is het station Viane-Moerbeke opgenomen bij de 150 stations die tegen 2025 integraal toegankelijk zullen zijn? Indien neen, waarom niet?
Is er al zicht op de nieuwe meerjareninvesteringsplannen van de NMBS en Infrabel? Zo ja, is het verbeteren van de toegankelijkheid van station Viane-Moerbeke hier in opgenomen? Zo neen, wanneer worden de plannen verwacht?
Antwoord:
Zoals aangekondigd tijdens de presentatie van mijn beleidsverklaring, zal er speciale aandacht worden besteed aan het verbeteren van de toegankelijkheid: treinen en stations moeten voor iedereen volledig toegankelijk zijn ongeacht zijn gezondheidstoestand of fysieke mogelijkheden.
De inspanningen op dit vlak zullen worden voortgezet en versneld in nauwe samenwerking met de NMBS
De perronverhogingen worden afgestemd tussen NMBS en Infrabel. Hoewel de staat van de perrons in Viane-Moerbeke zeker beter kan, is dat voor andere stations (soms met veel meer reizigers) ook zo. De huidige investeringsplanning loopt tot en met 2023. Er zijn tot dan geen grote werken gepland in Viane-Moerbeke.
& 3. NMBS investeerde de voorbije drie jaar gemiddeld 124 miljoen euro per jaar in haar stations waarvan 24 miljoen euro in het vernieuwen en toegankelijk maken van de perroninfrastructuur. Met deze werken worden dan ook elk jaar 10 à 15 stations integraal toegankelijk gemaakt. Investeringen in perroninfrastructuur zijn immers de sleutel tot de toegankelijkheid van het station. Vandaag neemt al 55 % van de reizigers de trein in een station met een verhoogd perron. Wanneer een perron verhoogd wordt, wordt in regel ook de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit gegarandeerd. Dit kan door middel van een helling of een lift. Momenteel is zowat een derde van de perrons verhoogd.